Nieuws: Persbericht korendag bij WHC

WEZEP – Op initiatief van het aan voetbalvereniging WHC gelieerde piratenkoor De Mulderssingers wordt zaterdagmiddag 20 juni van 12.00 tot 17.00 uur een korendag gehouden op sportpark Mulderssingel in Wezep. Naast De Mulderssingers zijn er optredens van het IJsselduo (Kampen), het nieuwe popkoor Watzup (Wezep), botterkoor De Dudeldoppen (Kampen) en De Meulezangers (Oostendorp). De Mulderssingers zijn voornemens een podium op één van de velden te plaatsen voor dit festijn. Als het regent wordt de korendag in de kantine op het sportpark gehouden. Alle deelnemende koren verzorgen twee twintig minuten durende optredens en er is een gezamenlijke finale. Aansluitend aan de korendag is de afscheidswedstrijd van Edward Tijssen, die na 15 seizoenen en 405 officiële wedstrijden in de hoofdmacht van WHC stopt met voetballen.

Piratenkoor De Mulderssingers is ruim vijf jaren geleden opgericht en heeft kort geleden een CD uitgebracht. Een aantal WHC-ers kreeg de smaak te pakken na een optreden van het Eper Wegpiraten Koor in de kantine van WHC. De Mulderssingers telt inmiddels ruim dertig leden en repeteert in de oneven weken op dinsdagavond in de kantine van WHC. Het repertoire van het koor, dat geleid wordt door Gerard Scholten, is voornamelijk Nederlandstalig.

Het IJsselduo uit Kampen wordt gevormd door Arnold en Marianna Wolda. Het repertoire van het zingende tweetal is voornamelijk Nederlandstalig, maar ook Engels, Spaans, Duits en ’Kampers’ wordt beheerst door Arnold en Marianne.

Popkoor Watzup uit Wezep is opgericht in oktober 2008 en telt al meer dan tachtig leden. Watzup repeteert in de oneven weken op dinsdagavond in Partycentrum Coelenhage. Het repertoire van Watzup is popmuziek, van de jaren zestig tot nu toe. Het koor zingt de liederen in principe vijfstemmig (sopranen, hoge en lage alten, bassen en tenoren). Omdat de leden maar één avond in de twee weken repeteren is een modern foefje bedacht. De leden krijgen hun partij en een totaalmix per e-mail als mp3-bestanden toegestuurd, zodat ze hun partij 'onder de douche of onderweg in de auto' alvast kunnen oefenen. Er wordt door Watzup niet met bladmuziek gewerkt. Muzikaal leider van Watzup is Anton Jansma, ook de drijvende kracht achter het regionale gospelkoor Euphonion Singers uit Wilsum. Watzup is nog op zoek naar voornamelijk lage mannenstemmen (bassen).

Botterkoor De Dudeldoppen uit Kampen werkt mee aan korendag bij WHC, evenals de ruim drie jaren oude Meulezangers uit Oostendorp, dat geleid wordt door Wim van Norel. Bij De Meulezangers, die wekelijks repeteren, staat gezelligheid voorop. De leden van De Meulezangers zijn mannen die op de één of andere manier een binding met Oostendorp hebben. Omdat ze naast Nederlandstalige nummers ook Engelse en Duitse nummers zingen onderscheiden De Meulezangers zich van andere shanty- en piratenkoren.